Ny plan for dagen - 9 mdr.

4. juni 2008

Alder:
9 mdr.

Ny plan for dagen - 9 mdr.

Hej Helen,

Så nærmer mine drenge sig 10 måneder (de er 9½ måned), og så er det tid til nye spørgsmål vedr. mad og udvikling.

Jeg starter med maden:

De får stadig 3 flasker dagligt med 200 ml mme og drikker heraf mellem 500 og 600 ml mme hver dag. Hvornår kan vi gå ned til to flasker dagligt, og hvordan sikres indtaget af mælk så? Og må den ene flaske gerne være vælling?

Den ene dreng sover fint igennem natten uden behov for mælk og får en morgenflaske et par timer inden morgenmaden. Den anden dreng får stadig sin natflaske ved 1-2-tiden om natten og vågner igen ved 4-tiden og skal trøstes. Han ender altid i vores seng for at sove videre. Jeg synes, at han er ved at være lidt for gammel til at skulle have en så stor flaske mælk om natten, men hvordan vænner vi ham af med det?

Vi har forsøgt at give ham vand i sutteflasken i stedet, men så vågner han fem minutter efter og græder igen, indtil han får sin mælk, så han virker ikke klar til at sove igennem natten uden en flaske mælk - eller hvad tror du? De får begge 200 ml vælling at sove på kl. 19.45, så det burde da mætte.

De er begge ved at være noget trætte af blendet skemad, og de gider ikke at spise skemad med klumper i. Til gengæld er de rigtig glade for mad, de selv kan tygge, og de er også rigtig gode til det. Til frokost får de nu kun tyggemad og spiser omkring et halvt stykke bondebrød hver med to slags pålæg, agurk og gulerod i hånden og kogte eller bløde grøntsager svarende i mængde til en kvart til en halv avocado eller 4 buketter blomkål/broccoli. Det kan også være tomater uden skind, agurkestykker ...

Annonce

... o.l.

Jeg vil også gerne til aftensmaden gå over til tyggemad, fordi de er trætte af mos. Fx kogt fisk, kartofler i tern, kogte grøntsager, ris i små klumper, kogt pasta, kødsovs o.l. Kan jeg efterhånden regne med, at de får nok at spise, hvis de til frokost og aftensmad kun får mad, der skal tygges?

Resten af dagen får de grød (morgen og eftermiddag), boller med smør og figenpålæg, frugt (banan, moden pære, jordbær, figenstænger) og frugtmos, youghurt (er de dog ikke så vilde med, og slet ikke A38). Den ene dreng har to tænder i undermunden, den anden dreng har ingen tænder endnu, men begge tygger fint med gummerne.

Og så har jeg et par spørgsmål til deres motoriske og sansemæssige udvikling:

Vi er gået glip af Boelprøven, fordi vores sundhedsplejerske strejker. Hvornår er det for sent at lave denne prøve, og hvor vigtig er den? Er der noget, jeg selv kan gøre for at teste deres evner?

Ingen af drengene kravler endnu, men de maver sig begge hen ad gulvet ved at hive sig frem med armene. De virker rigtig glade for denne løsning, fordi de kan komme hurtigt frem og alle steder hen i en fart. De triller også meget fra ryg til mave og omvendt. Hvordan lærer jeg dem at kravle, og er det vigtigt, når nu de kan komme frem på anden vis? Vi har glatte trægulve, det er sikkert derfor, at de hellere kryber end kravler.

Sidst, men ikke mindst, vil jeg gerne høre dit forslag til en plan for dagen med mad og søvn for børn på 10 mdr., der tager højde for, at vi snart gerne vil have begge drenge til at sove fra 20 til 06 uden mælk, hvis det ellers er realistisk.

Tusind tak!

Tvillingemoderen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.